inhoud
Onderstaande lijst is een beknopte opsomming van de principes die via oefeningen aan bod komen in het softwareprogramma Luister met ons mee!.
- Detecteren van geluid
Er wordt een dierengeluid afgespeeld, of een naam van een dier genoemd, en het dier verschijnt. - Emoties
bv: Poes is blij, Poes weent,.. - Herkennen
Twee dieren verschijnen, maar slechts één van de twee dieren wordt genoemd, het andere dier verdwijnt. - Is dit een poes?
Een dier verschijnt op het scherm, en de baby moet herkennen of dit een poes is of niet. - Groot, klein, dik en dun
Zoek de grote giraf, zoek de dunne poes, zoek de kleine hond,.. - Hoeveel dieren zie je?
Zie je één, twee of drie dieren? Zie je één, twee of veel dieren? Dit zijn 3 poezen, waar zie je er een meer? - Volgorde
Dierennamen of dierengeluiden worden achter elkaar afgespeeld, je moet de volgorde onthouden, en dan alle dieren in volgorde in hun kooi steken. - Lichaamsdelen
Lichaamsdelen van mensen (armen, benen, wangen,..) en van dieren (klauwen, snavel, snorharen,..) - Kleuren
Kies rood, klik op geel, klik op groen, kies rood én groen. - Vormen
Waar is de rechthoek? Zie jij de vierkant? Klik op de driehoek én cirkel. - Kleuren en vormen
Kies de rode vierkant, kies het gele ovaal, waar is de oranje cirkel? - Functies
Wat is er om te eten? Wat gebruiken we om onze handjes te wassen? Waarmee kan ik mij wassen? - Dierengeluiden
Zoek het dier dat knort, zoek het dier dat brult,.. - Gemeenschappelijke letters
Bij hond hoor je achteraan een D, bij welk dier hoor je achteraan ook een D? - Extremen
Zie je de kleinste, kleine, grote, of grootste poes? - Situeren
Zie je de middelste aap? (voor gevorderde kleuters staan er andere dieren tussen) - Kenmerken
Ik ben bruin, ik leef in de jungle, ik slinger van boom naar boom, wie ben ik? - Wat hoort niet in het rijtje?
sokken - aardbei - broek - trui - schoen